lauantai 20. huhtikuuta 2013

Wilma pilasi elämäni - no ei.

Monissa Suomen kouluissa on käytössä nettipohjainen Wilma-ohjelma, joka on tarkoitettu koulujen, kotien ja oppilaiden väliseen viestintään. Opettajat laittavat sinne monenlaisia viestejä, mutta nyt on noussut iso haloo oppilaiden negatiiviseen toimintaan liittyvistä merkinnöistä. Ilta-Sanomat teki asiasta jutun 19.4. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288558599629.html

Negatiivinen merkintä Wilmaan tulee mm. läksyjen tekemättä jättämisestä, koulutarvikkeiden unohtumisesta ja yleensäkin kaikenlaisesta sopimattomasta käytöksestä, kuten kiroilusta. Ei niitä kaikkia sinne tietysti merkitä, mutta joidenkin mielestä liikaa.

Facebookissa on toiminut jo pidempään ryhmä Wilma pilasi elämäni. Siis juu. Varmaan se nuoria ja lapsia tympii, kun vanhemmat ovat entistä paremmin tietoisia, mitä siellä koulussa tapahtuu. Läksyt on tekemättä ja isi saa tietää siitä joka kerta, niin ottaahan se aivoon. Wilma on siis täysin surkea viritys. No ehkä ei. Pitääkin tässä kysyä kaikilta teineiltä, että kuinka monen elämän Wilma on oikeasti pilannut? Vastaus: ei kenenkään. Kuinka monen elämä on mennyt sen vuoksi pilalle, että ei ole tehnyt koulussa hommiaan niin kuin ne kuuluu tehdä? Vastaus: aika monen. Vaikka syyllisiä on kiva etsiä muualta, niin on turha yrittää syyttää jotain nettipohjaista viestintävälinettä oman elämän pilaamisesta. Tässä tapauksessa syyllinen löytyy paljon todennäköisemmin peilistä.

Asiassa on toinenkin puoli, joka linkittämilläni sivuilla tuodaan esiin. Wilmaan voi nimittäin merkitä myös positiivisia tekoja ja asioita, joita monen mielestä merkitään liian vähän. Tämän takia Ilta-Sanomien jutussakin puhutaan "lasten rikosrekisteristä". On varmasti totta, että sinne merkitään herkemmin kaikki negatiivinen. Voidaan kuitenkin kysyä, miten oppilaan tulee koulussa toimia ja mikä on yleensäkään merkinnän arvoinen teko? Perusopetuslaki 35 § sanoo: "Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta. Oppilaan on suoritetta tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti." Tuo on siis se NORMAALI VAATIMUSTASO. Kärjistetysti voidaan sanoa, että jos toimii tuo tason alapuolella, se on negatiivista toimintaa ja vastaavasti tuon tason yläpuolella toimiminen on positiivista toimintaa. Kaikki tietävät, mitä on normaali, asiallinen käyttäytyminen. Aamulla sanotaan huomenta, ruokalassa kiitetään syönnin päätteeksi, raskasta taakkaa kantavalla avataan ovi jne. Nämä ovat asioita, jotka kuuluvat jokaiselle ihan normaaliin käytökseen. Jos et sano huomenta, et kiitä, et avaa ovea, tulkitaan se epäasialliseksi käyttäytymiseksi ihan missä tahansa: niin aikuisten kuin lasten ja nuortenkin maailmassa. Toki pieniä lapsia ei voi vaatia huomioimaan kaikkia asioita, eikä sinne Wilmaankaan tarvitse joka ikistä kiitoksen unohtamista merkitä, mutta pointti onkin se, mikä on normaalista tasosta poikkeavaa käytöstä suuntaan tai toiseen.

Sinä oppilas, muista siis, että kun sanot kiitos, se on ihan normaalia asiallista käyttäytymistä. Jos tarjoudut vapaaehtoisesti auttamaan raskaiden taakkojen kantamisessa, se voi olla jo normaalia positiivisempaa.

Wilma, tuo sieluton ja hengetön netissä toimiva bittihirviö, ei ole pilannut kenenkään elämää. Peilistä sinua tuijottava ihmishirviö sen on voinut tehdä. Syytä vaan itseäsi ja lopeta pillittäminen.

Vielä tähän loppuun, että oppilaat ovat postailleet tuonne Facebookiin opettajien Wilmaviestejä. Alla muutama esimerkki. Wilmatekstit ovat siis oppilaiden ottamia kuvakaappauksia. Oppilaan kommentti on kopioitu Facebookista mukaan tekstin alle.

 Oppilas Tino Pietilä, kommentti: Mä en oo homo


 Oppilas Patrik Lamberg, kommentti: Ihanaa
 Oppilas Trung Hoang, kommentti: miten voi häiritä opiskelua jos nukkuu :DDD?


Hauskaa tuntuu olevan, mutta sehän on kiva, jos on hauskaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti